Plaça Nova amb la torre de can Moragas i la font monumental, construïda per la Societat d'Alts Forns de París, l'any 1882. Foto: Àngel Toldrà Viazo, 1908

dilluns, 3 de juliol del 2023

Guillem Soler Gatvillaró. El pintor de la gent del poble a l'església de Sant Martí de Palafrugell

El pintor Soler al seu estudi del carrer del Pedró Gran de Palafrugell, l'octubre de l'any 1948. Autor desconegut. Fons Fina Soler Amor
 
Arran de la crema de l'església parroquial de Sant Martí de Palafrugell als inicis de la Guerra Civil (concretament, el dia 23 de juliol de 1936), es va perdre el magnífic retaule barroc, construït per l'escultor Pau Costa durant el segle XVIII, d'una riquesa i bellesa extraordinàries. Segons testimonis de l'època, el temple va cremar durant tres dies seguits, sense que ningú s'atrevís a aturar el foc. Aquests mateixos testimonis recorden com el fum sortia amb virulència pel campanar, talment com si es tractés d'una xemeneia i que en acabar la seva extinció només en va quedar l'estructura, perquè al seu interior no se'n va salvar gairebé res; a excepció d'algun objecte que algun agosarat va poder alliberar de la crema, com va ser el cas del frontal d'altar de plata amb les sacres i la magnífica creu de plata del segle XVII, anomenada Creu Processional Major, coneguda també com a Creu de la Llibertat.

La Creu Processional Major, s. XVII, està feta amb argent i or, amb ànima de fusta, té una alçada de 98 cm i una amplada de 60 cm. El 1634, el bisbe de Girona va autoritzar que es destinessin 300 lliures sobreres del recapte que es va fer per permetre la pesca en dies festius, per tal de sufragar la redempció de captius per part de pirates i corsaris de tota índole (d'aquí que també se la coneix com a Creu de la Llibertat). En aquells anys el rector sagristà de Palafrugell era mossèn Esteve Torralles. Fotografia Enric Bruguera

Un cop finalitzada la guerra i en tornar cap a la seva parròquia, mossèn Josep Bosch Arnau (que aleshores era el rector de la parròquia de Palafrugell) va establir com a prioritat la recuperació del temple, o més ben dit; del que quedava d'ell, dins les escasses possibilitats d'èxit. Primerament, pel context que s'entreveia d'una llarga i penosa postguerra i després, perquè tècnicament era del tot impossible de tornar a construir un altar amb un retaule d'aquelles magnituds. Sobretot, pel cost extraordinari que suposaria, quan la immensa majoria del poble passava fam i les represàlies, denúncies i expropiacions estaven a l'ordre del dia. 
 
Postal de l'altar major amb el retaule d'estil barroc, obra de l'escultor vigatà Pau Costa, que té un nom en la història de l'art català, per haver fet també les esglésies d'Arenys de Mar i de Cadaqués. Església parroquial de Sant Martí de Palafrugell, circa 1900. Autor C. Freginals. Col·lecció Enric Bruguera

Llavors, mossèn Bosch va tenir la idea de reconstruir l'església amb elements que no es poguessin cremar: pintar tota l'església amb temàtica bíblica. Però per això s'havia de trobar un artista pintor, que fos bon dibuixant i que dominés la tècnica del fresc, però sobretot que estigués disponible tot el temps que se'l requerís per dur a terme una obra de tal envergadura. I recomanat pel prelat, el bisbe de Girona Josep Cartañà Inglés, es va elegir al pintor tarragoní establert a Barcelona, Guillem Soler Gatvillaró. Finalment, va resultar que el pintor i mossèn Bosch
home d'una integritat i honradesa excepcionals, tal com va revelar Soler anys més tard es varen entendre a la perfecció, cobraria a tant el metre quadrat i faria vida a la rectoria com un vicari més.  
 

L'home, l'artista

 
Guillem Soler Gatvillaró va néixer a Tarragona, el 5 de maig de 1905 en el si d'una família dedicada al negoci del vi. El matrimoni va tenir quatre fills, tres nenes i ell, que va ser el petit. Quan només tenia sis anys, el 1911, la família es va traslladar a Barcelona. Des de ben menut ja va demostrar les seves aptituds per la pintura i especialment pel dibuix a llapis i carbó. Aleshores, veient el talent que aquell menut despuntava, els seus pares el varen inscriure a l'Acadèmia Baixas de la capital on va aprendre la tècnica del dibuix amb el mestre Manuel Urgellés. Soler va honorar al seu professor tota la vida per tot el que li va ensenyar, fins a tal punt, que trobem una dedicatòria dirigida a ell en una pintura mural de l'església parroquial. També va aprendre gravat a l'Escola de Gravat de Barcelona i a l'Institut Català de les Arts i del Llibre amb Francesc Esteve Botey. Al llarg de la seva vida també va residir puntualment a Girona, on l'any 1922 s'havia instal·lat la seva família i on va viure el pas d'estudiant a artista professional.
 
La dedicatòria de Guillem Soler cap al seu estimat mestre, Manuel Urgellés: «Dedicat a la memòria del meu primer mestre en Manuel Urgellés i Trias. Tu Duca, tu Signore, tu Maestro, MCMXLVI, G. Soler». [Vers extret del Cant #11 de l'Infern dins La Divina Comèdia de Dant. Obra que reflecteix el pelegrinatge de l'ésser humà a la recerca de la llum: el descobriment de Déu amb l'ajut de la raó i de la fe. Tot un cant a la humanitat]. Foto Paco Dalmau

Del 1927 al 1929 va fer una primera estada a París i el 1930, va guanyar per oposició una beca de la Diputació de Tarragona per anar a estudiar a Madrid a l'Escuela de San Fernando de la mà del mestre Eduardo Chicharro. El desembre de 1932 es va casar amb Assumpció Amor Turmo i es varen traslladar definitivament a Barcelona on varen tenir dos fills: l'Antoni i la Josefina. L'any 1936, en l'esclat de la guerra, es va allistar al bàndol republicà on va prestar serveis per a dibuixos de plànols i inspecció d'obres al 1r Batalló d'obres i fortificacions (3r sector) fins al 1939 i en finalitzar el conflicte li varen començar a arribar encàrrecs dels primers frescos. Alhora, el 1941 va obtenir el Premio Nacional de Bellas Artes amb el gravat titulat “La última diligència” i el 1942, se li va encomanar un dels encàrrecs més importants de la seva vida: la decoració amb pintures al fresc de les parets interiors de l'església parroquial de Sant Martí de Palafrugell, després d'haver quedat destrossada arran de l'incendi del 1936.

 
Soler va ser un home molt culte que sentia una gran passió per la pintura, la música, l'escriptura i el teatre, però en general per totes les arts. Durant els anys que va viure a Palafrugell, Soler assistia assíduament als assajos del grup de teatre de l'associació catòlica del Casal Popular, dirigit per Manel Nicolau i el meu avi, Paulí Martí. En una ocasió, el pintor va deixar escrit: «Donaria tot el que sé i he fet sobre pintura, i encara hi afegiria dos anys de la meva vida, per poder ser un bon pianista de la talla dels grans, i no pels aplaudiments, sinó per a la meva pròpia satisfacció...». El pintor Soler retratat al seu estudi de Palafrugell, l'any 1948. Autor desconegut. Fons Fina Soler

Aleshores, els treballs varen començar el 22 agost de 1943 (tal com diu una inscripció feta per ell mateix en el marc d'un dels plafons de l'absis) i Soler es va venir a instal·lar a Palafrugell, on estava a dispesa a la parròquia amb mossèn Bosch, tot i que també va tenir un petit estudi al carrer Raval Superior que donava al de Pi i Margall. Als estius, quan venia la família per instal·lar-se, llogaven una caseta a Llafranc,
Villa Núria, propietat de Ferran Parés Bigorra. 
 
Assumpció Amor amb la seva filla Josefina al pati de Villa Núria, la caseta de Llafranc que llogaven als estius, propietat de Ferran Parés Bigorra, l'any 1948. Autor desconegut. Fons Fina Soler

Durant e
ls anys que Soler es va establir a la vila, a banda de les pintures murals de l'església parroquial de Sant Martí, també va pintar el presbiteri de l'església de Santa Rosa de Llafranc, la capella de l'escola Vedruna (actualment desapareguda), el baptisteri de l'església de Sant Pere de Begur i la capelleta de la finca de la família Ventosa-Despujol a Aiguablava. Al llarg de la seva vida va rebre nombrosos encàrrecs per pintar escenes murals en esglésies i edificis bàsicament de caràcter religiós, però també de profans. 
 

L'obra, l'església parroquial de Sant Martí 

 
El plantejament general i els esbossos per poder pintar l'església, es varen realitzar immediatament amb l'objectiu de poder començar les obres al més aviat possible i Soler tenia clara la seva direcció: combinar l'or amb la decoració. El pintor palafrugellenc Josep Martinell Bruguera, que va intervenir en les obres com a professional durant uns anys, va escriure en un article publicat a la Revista de Palafrugell, que l'or de l'església va costar unes quaranta mil pessetes, d'un or laminat provinent d'Alemanya de divuit quirats. Martinell va aprendre la tècnica del fresc perquè va col·laborar amb el pintor Soler a l'església parroquial, però també a la petita capella de la família Ventosa-Despujol a Aiguablava. 
 
Guillem Soler també va pintar els frescos de l'església de Llafranc, dedicats a la vida de santa Rosa de Llima. Foto general, circa 1950, autor desconegut. Fons Fina Soler. Foto detall: Fotografia Enric Bruguera

El projecte abastava el cicle complet de la religió en els seus punts essencials; des de la creació fins al judici final, passant pel drama humà del bé i del mal, però també de la redempció. La idea de mossèn Bosch era de caràcter docent, tal com es feia en l'edat mitjana, ja que ell volia estendre, per la superfície de les parets, una teoria d'imatges visuals amb una finalitat pràctica que servissin per als fidels, tant per instruir-los com per a promoure llur fe i esperança. L'objectiu del pintor Soler, doncs, era de naturalesa artística: donar forma a aquest propòsit, creant un conjunt expressiu i unificat a través del desenvolupament temàtic, aconseguint un estil realista, molt influenciat pel Renaixement italià i, sobretot, donar una gran importància al dibuix. Soler va manifestar en una entrevista uns anys més tard, que pel seu contingut hauria estat una obra única al món i pel seu aspecte exterior seria èmula d'aquells temples d'Itàlia, pintats de dalt a baix, que després de segles ens deixen encara admirats.
 
Soler duent a terme un llenç de grans dimensions a l'oli sobre un bastidor, per a la decoració d'un pavelló a la Feria del Campo de Madrid, l'any 1956. Autor desconegut. Fons Fina Soler

D'aquesta manera, les directrius de la temàtica les donava mossèn Bosch
que tenia al cap de pintar tota l'església i Soler la desenvoluparia pictòricament amb la peculiaritat, com era usual en aquella època (copiant als grans pintors del Renaixement italià), de fer servir alguns vilatans com a models en moltes de les escenes. I així varen passar gairebé vuit anys, fins al 1950, any en què el rector va morir de manera sobtada. Amb aquest fet, el projecte va anar quedant aturat i no s'acabava de reprendre. A més, ja es començava a fer palès un cert desinterès per part dels vilatans i tothom se'n va cansar. Podríem dir que es va repetir el cas del campanar inacabat (icona de la nostra vila)... Amb aquest trist final i les crítiques d'alguns palafrugellencs cap a la seva obra, varen fer que Soler, home d'una gran sensibilitat, quedés tocat, més aviat molest i amb un record final de certa amargor cap a la vila, cosa que va provocar que gairebé no tornés més per Palafrugell.
 
La família Soler-Amor ja residint a Barcelona: Guillem, Josefina, Assumpció i Antoni, anys cinquanta. Autor fotògraf ambulant desconegut. Fons Fina Soler

A banda de les pintures a l'església parroquial, Soler també va pintar els frescos de l'església de la parròquia de Santa Susanna del Mercadal i els de l'església de Sant Martí del Seminari a Girona (només per citar els que són més a tocar de casa, però en va pintar molts més), alhora que va treballar intensament en il·lustracions de contes, col·laboracions amb editorials i marxants d'art tant en l'àmbit nacional com internacional
i realitzar infinitat d'exposicions amb diverses tècniques pictòriques (dibuix, gravat, oli, aquarel·la...). Soler va viatjar, viure i treballar a ciutats com Madrid, París, Nova York, Chicago, Caracas..., mantenint sempre una intensa i variada activitat, que només es va veure reduïda arran d'un càncer que va patir i que el va dur a la mort, el 31 d'octubre de 1971, a l'edat de seixanta-sis anys.
 
La tècnica del fresc, consisteix en aplicar els colors barrejats amb aigua de calç damunt d'un arrebossat de calç i sorra que recobreix el mur. Aquesta tècnica requereix una gran habilitat per part de l'artista, ja que cal aplicar els colors mentre la superfície es manté humida. El pintor Soler juntament amb els seus ajudants damunt la bastida de l'església de Sant Martí, ubicada al seminari de Girona, l'any 1947-1948. Autor desconegut. Fons Fina Soler

Amb la mort del pintor Soler també se'n va anar una part de la vila. I com en el procés de la seva malaltia, les pintures de l'església talment varen anar patint una lenta, però inexorable erosió, que només aflorava en el record dels testimonis i familiars dels quals hi estaven representats. I varen haver de passar un bon grapat d'anys fins que a la fi de l'any 2014, un grup de vilatans sensibilitzats i amb l'aprovació de l'aleshores rector de la parròquia de Palafrugell, mossèn Felip Hereu Pla, es va encarregar un estudi a l'empresa gironina 4 Restaura per conèixer l'estat dels frescos i l'elaboració d'un projecte per tornar-los a la seva resplendor original. Per tal de finançar totes les fases de restauració del projecte, els promotors varen demanar la col·laboració de diversos artistes locals per muntar una exposició amb finalitats benèfiques per recollir fons a través de la venda de quadres, a banda de diverses donacions per part de particulars, però també d'empreses. 
 
Paral·lelament, es va crear una exposició dedicada a les pintures de l'església a partir dels esbossos originals del pintor Soler que va ser tot un èxit. El fet que a moltes de les escenes hi hagi representades cares i cossos de gent del Palafrugell d'aquella època, fa que les pintures encara siguin més especials; un veritable patrimoni local, convertint el que podria ser una església de pedra en una església de gent.

Toni i Fina, els fills del pintor Soler, durant l'acte d'inauguració de l'exposició dels esbossos originals del seu pare, que en nom d'aquest i de la resta de la família, varen agrair i felicitar a tots els participants i vilatans en general, per l'actitud positiva que varen demostrar tenir. Sala d'exposicions del TMP, el 18 de gener de 2015. Foto Paco Dalmau

Els palafafrugellencs figurants a l'església de Sant Martí


L'any 2015, aprofitant les obres de restauració de les pintures murals de l'església de Sant Martí de Palafrugell, TV Costa Brava, de la mà de l'escriptor i activista local Lluís Molinas Falgueras, va realitzar un programa dedicat a la figura del pintor Soler titulat: Tot recordant. Seguint la petja del pintor Guillem Soler. Aquest programa, d'una gran vàlua històrica bàsicament pels testimonis de primera mà que hi apareixen pintats o bé que havien conegut al pintor va estar penjat al web de la televisió local a la carta (a través de La Xarxa) durant molt de temps. De cop, fa pocs mesos, va desaparèixer, juntament amb la quasi totalitat d'emissions del Tot recordant, al·legant que el servidor els havia petat i que no se n'havia guardat còpies de seguretat. Malgrat els meus esforços per contactar amb directius i altre personal de la cadena en qüestió, no he obtingut mai més cap resposta; només un incòmode silenci que a la fi he interpretrat com a una trista derrota. 
 
D'aquesta manera, el testimoniatge de la meva mare, en tant que figura representada a l'església, s'ha esvaït per sempre més, per sort, però, no els seus records que varen ser claus per a la identificació d'altres palafrugellencs figurants a l'església parroquial de Sant Martí de Palafrugell:
 
L'altar major
 
El Crist Sagramentat. Cos i mans: Antoni Resplandis Cruañas àlies Balancetes”, peus: s'atribueixen al mateix Antoni Resplandis, tot i que Paco Llosa Puig també se'ls havia assignat, cara: inspirada en el Sant Sudari de Torí. Foto Paco Dalmau

L'aparició de Jesús als apòstols al Cenacle. Sant Tomàs (tocant la llaga a Jesús): cara: del mateix pintor Soler, cos: Antoni Resplandis Cruañas, l'apòstol Sant Joan (recolzant els braços sobre la taula): Joan Mató, darrere Sant Joan (dreta): Toni Iglesias àlies Betes, primer apòstol dempeus de l'esquerra: Pere Serra Coll (paleta de professió. Al matí, abans d'anar a treballar, passava per l'església per preparar la paret de calç on el pintor Soler després pintaria el fresc). Foto 4 Restaura

Els àngels Seraphim i Cherubim: les cosines Montserrat Tauler Marquès i Rosa Pellicer Tauler. Foto Paco Dalmau

L'al·legoria de l'església. Sant Pare Pius X i el bisbe Torras i Bages, escolanet: Carbonell (un home que havia estudiat per capellà), pecador: Lluís Arboix Seculí (campaner de la parròquia, per bé que erròniament s'havia atribuït a un tal "Joan Gitano"), dona agenollada: Rosa Grau Lluís, nen: Antonio Masdeu, capellà amb el cabell blanc: inspirat en el cura d'Ars, és el patró dels capellans. Foto Paco Dalmau

L'Ascensió de Jesús. Els dos àngels terrenals: es deia que podrien ser les germanes Conxa i Carme Genís Arolas. Foto 4 Restaura

La vinguda de l'Esperit Sant. Segon de la dreta dempeus: Lluís Morató. Foto Paco Dalmau
 
El baptisteri

L'al·legoria del paradís. Àngel: Maria Dolors Bofill Boera, Adam, cos: Josep Vives Sureda, cara: es desconeix. Foto Paco Dalmau

El baptisme. Jesús: Miquel Juscafressa. El 17 de novembre de 1949, durant la seva visita pastoral al temple, el bisbe de Girona Josep Cartañà va decretar: «Que la figura de Jesús en la capilla del Bautisterio, sea retocada convenientemente para que la efígie del Redentor excite con la admiración artística, sentimiento de elevado fervor religioso». Amb aquesta declaració, podem imaginar que el pintor Soler degué pintar un Jesús molt més lleuger de roba... Foto Paco Dalmau
 
La capella del Santíssim Sagrament o capella fonda

L'Anunciació. Verge Maria, cara: Lluïsa Martí Gich (la meva mare), cos: Maria de Usaola (filla del campaner de la parròquia). Fotografia Enric Bruguera

El naixement de la Mare de Déu. Infant: Francesc Mozo Llambí, noia amb la tassa a la mà: Maria Suñer Jofra, serventa que entra per la porta: Maria Riembau. Foto Paco Dalmau

El miracle. Els dos àngels: les germanes Maria i Montserrat Rosés, conegudes com a les Menudes, de cal Menut. Foto Paco Dalmau
 
Judit presentant el cap d'Holofernes. Judit: Rita Moner Roca. Foto Paco Dalmau
 
La capella de les Ànimes

La sang de Crist (celebració de la missa segons el ritual preconciliar). Capellà d'esquena: Rnd. Pare Epifanio Morán, Mare de Déu: la dona del pintor Soler, Assumpció Amor Turmo. Foto Paco Dalmau

Escena esquerra: El lliurament de les claus de Jesús a l'apòstol Sant Pere. Tant la figura de Jesús com de l'apòstol: Josep Joan Cabarrocas àlies Pepet Pollastre, tot i que la figura del sant s'inspira en el popular Zorrilla. Escena dreta: L'administració del viàtic o la unció dels malalts. Malalta: Pepita García (neboda de mossèn Josep Bosch), capellà: Joan Pi (el mossèn de la parròquia de Palafrugell). Foto Paco Dalmau  

El cor

Les ànimes del purgatori. Al mig: Maria Cervera Coderch, lateral esquerra: Paquita Cabezas Sabater. Foto Paco Dalmau

La batalla dels àngels. Enmig l'esplomissada s'hi identifiquen, àngel que aguanta la llança amb les dues mans: Salvador Sabater, àngel amb espasa: Josep Puig Clausell. Foto Paco Dalmau

Judici particular de les ànimes. Àngel principal amb les balances: Rosa Maria Miquel àlies Rosa Maria Capella, àngel amb corona i palmó: Maria Esteva àlies Maria de can Caló. Foto Paco Dalmau

El judici particular. Àngel amb l'epasa del davant: Carmen de Usaola (filla del campaner de la parròquia i germana de Maria). Foto Paco Dalmau

La creació. Cara de la lluna: Maria Teresa Joanola. Foto Paco Dalmau
 
«Les pintures són del poble, entre altres raons, perquè hi surt gent del poble: no són personatges inventats; són els nostres avantpassats».
 
Lluís Molinas Falgueras, escriptor i activista cultural (Palafrugell, 1935)
 
--
Per saber-ne més:
  • L'art religiós a Palafrugell. Aurora Pérez Santamaría. Col·lecció: Quaderns de Palafrugell. Ajuntament de Palafrugell, Diputació de Girona, any 2007 
  • Conversa amb el pintor Guillem Soler. Josep Martinell. Revista de Palafrugell, núm. 4, abril 1963, p.7-8
  • Quatre paraules sobre l'altar major de l'església. Josep Martinell. Revista de Palafrugell, núm. 14, juliol-agost 1994, p. 10-11
  • Guillem Soler, un artista polifacètic. Lluís Brugués i Albina Varés. Revista de Girona, núm. 276, gener-febrer 2013, p. 60-63 
  • Restauraran els frescos de l'església parroquial. Josep Salvatella. Revista de Palafrugell, núm. 255, gener 2015, p. 8-9 
Blogs/Webs:
 Entrevista: 
  • Recordant la figura del pintor Guillem Soler. Part d'una entrevista amb Lluís Molinas Falgueras, maig, 2023

I per escoltar-ne més:
  • Angelitos negros. Antonio Machín. *Dedicat a la meva mare, que em va explicar bona part d'aquesta història
  • Moonlight Sonata (piano & orchestra), L.V. Beethoven. Georgii Cherkin. *Una de les peces que el pintor Guillem Soler tocava, alhora que li servia d'inspiració
 

26 comentaris:

  1. Com sempre molt interessant llegir els teus articles Maria. De ben petit m’he distret amb aquestes pintures, en les ocasions que he assistit a algun ofici a l’església, mentre diferents mossens han fet missa. Sempre m’han semblat molt pedagògiques, com un bon llibre ben estructurat.
    Gràcies per compartir-ho.
    Miquel

    ResponElimina
  2. Cóm sempre, María, emocionant i captivadora. Realment tot té una llum diferent ara què fem memòria. Gràcies per tant!!

    ResponElimina

  3. Llegir el teu article i veure les pintures m'ha transportat a la meva infància, sobre tot quan no m'interessava el que estaven diguent. Llavors, els dibuixos feien volar la meva imaginació, sobre tot en aquells que no entenia gens ni mica. Agraeixo i valoro Maria la feina de recollir tota aquesta informació i fer-la fàcil de lectura. Això més que un article és un llibre Maria!. Moltes felicitats per aquest treball d'investigació!
    Ens ajudes a conèixer un xic més cada dia la història del nostre poble i dels nostres avantpassats! Gràcies!

    ResponElimina
  4. Un article molt entrayable i interessant!
    És molt trist que es destruís el retaule de l'església de Palafrugell, però s'ha de reconèixer la gran tasca que es va dur a terme per tornar a reconstruir l'església. Les pintures de l'església són espectaculars, a mi sempre m'han deixat bocabadada i, el que em sembla més graciós, és que el pintor agafés de models persones de Palafrugell ( també la teva mare), és una idea molt ingeniosa i pràctica.
    Fantàstic article Maria, està tot molt ben detallat i explicat, i la informació de les imatges és molt metódica.
    Pots estar molt contenta del resultat!

    ResponElimina
  5. Qué xulo! Ara quan entri a l'esglèsia em miraré les pintures d'una altra manera. Els posaré nom a tots els àngels i sants que hi surten retratats! Gràcies Maria, fantàstica feina!

    ResponElimina
  6. Acabo de llegir tot l'article. Seguit; del principi al final. I, tot i la seva extensió, necessària i justificada per entendre l'època, el personatge, l'obra, etc... Ha resultat una lectura amena i documentada que m'ha permès entendre la magnitud de l'obra i el temps i el context social en què es va dur a terme.Tot plegat amb una escritura diàfana i molt ben documentada. Enhorabona!

    ResponElimina
  7. Article "XXL" !! De lectura amena i diàfana. Recull un bon retrat de l'època en que es dugueren a terme les pintures murals. Amb un acostament al personatge que dona molta consistència a tot el relat.
    Molt ben documentat. Excel·lent! Maria

    ResponElimina
  8. Caram Maria! És interessantíssim!
    Primer permet-me expressar la meva indignació pels de TV Costa Brava: perdre aquest reportatge és com tornar a cremar una part de l'església! No pot ser que no n'hi hagi cap còpia!
    I ara la part positiva: és genial! Jo només sabia que existia el pintor i que s'inspirava en gent, però no que fos tan bo ni que realment fes retrats.
    I , com sempre a la nostra vila, segurament no hi ha ni un trist corriol a nom seu! Som fets i deixats estar!
    La part que m'ha agradat més, però, és la de les persones representades: quina feinada i que interessant que es!
    Identificar-los, posar-los el nom i a més el motiu perquè no ens confonguem... Ho he hagut de llegir diverses vegades, perquè hi ha tanta informació condensada que impressiona!
    I en "Balancetes" presidint! De fet es ben bé el seu aspecte! La teva mare, com sempre, un lloc discret...
    Enhorabona, Maria!

    Marta Blanch

    ResponElimina
  9. Moltes gràcies Maria. Desgraciadament, és el record més antic que tinc de la meva infantesa. Et felicito per la teva bona feina. Ben cordialment. Joaquim Piera

    ResponElimina
  10. Moltes gràcies Maria! Per refrescar-me sa memòria, ara hi entro a fotre-hi sa narissada i ho passaré als meus contactes.🤗👍!!!
    Miquel Llenas

    ResponElimina
  11. Bravo, Maria!!!
    Un treball acurat, precís, meticulós, ple de detalls: fantàstic! Enhorabona!
    I per a mi, emocionant, com et pots imaginar.
    Mil gràcies! Per la feinada, pel respecte, per l’atenció, per l’acurada precisió...
    Molt bona idea d’afegir-hi els àudios finals.
    El meu agraïment amb una forta abraçada i un fort petó!!
    Fina Soler Amor

    ResponElimina
  12. Gràcies Maria!
    Amb el teu blog sempre aprenc coses.
    Una abraçada.
    Joan

    ResponElimina
  13. Bravo Maria,
    No en sabia res d’aquesta història i m’ha sorprès que les cares i cossos fossin de gent de Palafrugell.
    Mercè C

    ResponElimina
  14. Hola, Maria,
    Com sempre, un plaer llegir el teu article: una combinació perfecta d'informació i afecte pel tema que tractes. I quina gràcia poder relacionar les pintures amb persones del poble.
    Moltes gràcies, a tu, Maria, i a la teva mare ; ) !
    Fins aviat,
    Rosa

    ResponElimina
  15. Hola Maria,
    Gràcies per l'article! Sempre m'ha fascinat conèixer les històries del poble i segueixo el que vas publicant...
    D'un fet trist, com és la crema de l'altar i el seu magnífic retaule (a casa guardo una postal que vaig adquirir fa temps i que entenc deu ser la mateixa imatge o semblant a la que tens penjada al blog, ja ho miraré...), ens han quedat unes pintures ben palafrugellenques.
    Personalment, vaig descobrir el tema fa relativament poc temps... quan es va realitzar la restauració dels frescos... a llavores, vaig flipar!!.
    Recordo l'episodi del programa "Tot recordant" dedicat a les pintures d'en Guillem Soler... i la intervenció de la teva mare, en pau descansi, explicant la seva vivència.
    Fa molta ràbia que no s'hagin guardat còpies dels programes i que tot aquest patrimoni immaterial s'hagi esborrat.
    M'ha sorprès gratament la identificació dels palafrugellencs pintats, i com ho acompanyes amb les fotografies. He estat llegint atentament els peus de foto a veure si coneixia algú.
    La veritat és que conèixer la història de les pintures de l'església, li dona un PLUS.
    Moltes gràcies Maria,
    Salutacions,
    Sonia

    ResponElimina
  16. Magnífic Maria com sempre. Tere

    ResponElimina
  17. Carai MARIA !!!!
    Fantastic article!!!
    Et felicito.
    Anire a l'esglesia de Palafrugell per veure la LLUISA i la resta de pintures.
    Sovint me'n recordo d'ella. Sobretot als vespres mirant els estels.
    La seva bondat sempre m acompanya.
    Una forta abraçada.
    Amb agraiment..... Raimon

    ResponElimina
  18. Maria, eternament fan teva i de les teves històries.
    Gràcies estimada. Ona

    ResponElimina
  19. Gràcies Maria, sempre ens fas passar una bona estona de lectura.

    Continua buscant i compartint!! Anna Vigatà

    ResponElimina
  20. D’això se’n diu una història minuciosa. Molt detallada i molt ben explicada. Lluís Solà Dachs

    ResponElimina
  21. Hola Maria,

    gràcies a tu, per l'article i per citar-nos.

    Hem de dir que el treball va ser gratificant, tant pel resultat com per totes les petites històries que sorgien espontàniament dels visitants, ocasionals o no.

    Alguns visitants venien a reconèixer parents o coneguts, altres les descobrien per primer cop, altres admiraven el canvi i la potència del conjunt... Vam estar ben distretes i alhora ens submergíem en els suports (capes preparatòries i pigments) però també en el context històric i en el que es generava dia a dia que en van ser forces.

    El gran mèrit d'aquesta actuació és de Mossèn Felip no en dubteu.

    Enhorabona pel treball de recerca i per l'article. Bona feina!

    Nuri del Toro, 4restaura

    ResponElimina
  22. La teva última entrada del pintor dels frescos de l'església de Palafrugell es una meravella d'història oral feta realitat a partir dels comentaris de la teva mare amb tu. I tu has tingut la habilitat de retrobar casi totes les persones que protagonitzen els frescos.
    ¡ Enhorabna Maria !
    Abraçada forta,

    Joaquín

    ResponElimina
  23. Moltes gràcies Maria per pensar en mi, m'ha agradat molt i recordo quan les varen pintar. Una abraçada i bona nit.❤❤❤❤
    Àngela

    ResponElimina
  24. Una versió més que he gaudit d'aquest blog moltíssimes felicitats, i moltes gràcies per enviar-mel. Pere Colomer

    ResponElimina
  25. Ho he llegit de bon dematí per internet. Jo en sé molt d'aquesta història de ses pintures. Hi ha hagut coses que no sabia. M'ha agradat molt. Te felicito. Ho llegiré forces vegades més.
    Tota la història de Palafrugell m'entusiasma!
    Joan Xicoira

    ResponElimina